مانیتور_MONITOR

تفاوت رزولوشن مانیتور ها

رزولوشن مانیتور

رزولوشن به چه معناست

حتما هنگام خرید مانیتور یا تلویزیون ، نام رزولوشن به گوش شما خورده است و تمامی فروشنده ها برای مقایسه محصولات خود از این معیار استفاده کرده اند. در این مطلب به بررسی معنی و مفهوم این ویژگی، و مقایسه انواع آن می پردازیم با ما همراه باشید. شاید در گذشته ای نه چندان دور واژه رزولوشن  در مانیتور برای عموم از معنی خاصی بهره مند نبود. علت این موضوع این بود که محصولات موجود تنوع زیادی در این ویژگی نداشتند. اما امروزه یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید یک محصول الکترونیکی که تصاویر را به نمایش می گذارد بررسی می شود قطعا رزولوشن آن است. هنگامی که یک محصول را خریداری می کنید ممکن است موارد زیادی را مد نظر داشته باشید، اما اگر به دنبال تصویری خوب می گردید باید بدانید که ابعاد محصول شما تاثیر زیادی در کیفیت تصویر نخواهد داشت.

 از مهم ترین عواملی که بر روی قیمت محصول انتخابی شما تاثیر زیادی نیز می گذارد رزولوشن آن محصول است. به صورت کلی هر چه رزولوشن تلویزیون، مانیتور، موبایل و… بیشتر باشد آن محصول کیفیت تصویر بیشتری را به نمایش می گذارد.

پیکسل

کلمه Pixel مخفف واژه Picture Element است. نمایشگر های مختلف بنا به ماهیت ساختاری خود ممکن است از هزاران و گاهی میلیون ها پیکسل ساخته شده باشند. این پیکسل ها در ردیف ها و ستون ها مرتب می شوند.

هنگامی که تصمیم داشته باشیم رزولوشن مانیتور یا تلویزون را تعیین کنیم، تعداد پیکسل های به کار رفته در آن محصول را مورد بررسی قرار می دهیم. هر میزان که تعداد پیکسل های به کار رفته در یک محصول بیشتر باشد رزولوشن آن نیز به طبع بیشتر است. به بیانی ساده، پیکسل ها واحد کوچک تصویر هستند و در کنار یکدیگر تصویر صفحه نمایشگر را تشکیل می دهند. هر نمایشگر از تراکم پیکسل مختلفی تشکیل شده است.

تراکم پیکسلی

Pixel Density یا تراکم پیکسلی در یک محصول با عبارت PPI یا Pixel Per Inch مشخص می شوند. این واحد به سادگی بیانگر تعداد پیکسل ها موجود در یک اینچ یا 2.5 سانتی متر است. برای مثال اگر میزان PPI یک محصول 300 باشد یعنی این محصول این تعداد پیکسل را در یک اینچ قرار می دهد. این میزان به ازای تعداد پیکسل ها در یک اینچ افقی یا یک اینچ عمودی می باشد و این واحد در متر مربع محاسبه نمی شود. اشتباهی که غالبا افراد دچار آن می شوند این است که این عدد را در متر مربع در نظر می گیرند و همان طور که گفته شد این امر اشتباه است. هرچه تراکم پیکسلی بیشتر باشد وضوح تصویر نیز بیشتر است.

 یکی از موارد جالبی که ممکن است به آن توجه کرده باشید تراکم پیکسلی در محصولات مختلف است. تراکم پیکسل در تلویزیون به نسبت مانیتور ها و گوشی های موبایل به طبع کمتر است. اگر از فاصله ای نزدیک تر به صفحه تلویزیون خود نگاه کنید متوجه پیکسل های موجود می شوید. در صورتی که این موضوع در گوشی های موبایل به سختی قابل تشخیص است.

DPI و رزولوشن مانیتور ها

در این حین به بررسی DPI در تصویر دیجیتال نیز می پردازیم. این عبارت مخفف واژه Dots per inch یا تعداد نقطه در یک اینچ می باشد. این معیار بیشتر برای رزولوشن پرینتر به کار می رود و ارتباط زیادی با رزولوشن مانیتور و تصاویر دیجیتالی ندارد.

رزولوشن مانیتور و وضوح تصویر

برای بهره وری از تصویری با وضوح بالا، نیاز است که تعداد پیکسل ها در آن محصول زیاد باشد. محصولاتی که امروزه در بازار عرضه می شود معمولا با کیفیت بالا و 4k هستند. در مورد رزولوشن هر محصول اطلاعات جداگانه ای وجود دارد و هر فرد بنا به استفاده شخصی می تواند محصولی را انتخاب کند که بیشترین کارایی را برای او دارد. در این قسمت به ویژگی های برخی از این رزولوشن ها می پردازیم تا بتوانید محصول مورد نظر خود را با اطلاعات کافی انتخاب کنید

رزولوشن QVGA در مانیتور ها

این رزولوشن مخفف واژه Quarter Video Graphics Array می باشد. این رزولوشن مانیتور، پایین ترین رزولوشن شناخته شده می باشد و اندازه آن 240×320  است. این رزولوشن در دوربین موبایل های قدیمی بیشتر کاربرد دارد و به تقریب یک چهارم رزولوشن VGA است.  هرچند این رزولوشن دیگر در محصولات جدید دیگر کاربرد ندارد و از نمونه ارتقا یافته آن استفاده می شود. این رزولوشن قابلیت کمی در به نمایش گذاشتن جزئیات تصویر دارد. 

رزولوشن HVGA

این رزولوشن مخفف واژه Half Video Graphics Array می باشد. این نوع رزولوشن به نسبت رزولوشن QVGA از کیفیت بیشتری برخوردار است. اندازه رزولوشن HVGA، 480× 320 است. این نوع رزولوشن نیز بسیار قدیمی می باشد و الان با نمونه های بهتری جایگزین شده است.

رزولوشن VGA در مانیتور ها

 این نوع رزولوشن برای اولین بار در سال 1987 برای سری کامپیوتر های IMB PS/2 روانه بازار شد و از استقبال زیادی برخوردار شد. اندازه این رزولوشن استاندارد و 480× 640 می باشد. این نوع رزولوشن تا سال ها بر روی بسیاری از کامپیوتر ها و مانیتور ها به عنوان وجه اشتراک تلقی می شد.

رزولوشن WVGA

این نوع رزولوشن مانیتور به نسبت رزولوشن VGA از پهنای بیشتری برخوردار است و اندازه آن 480×800 می باشد. همچنین کیفیت تصویر در آن کمی بیشتر است و در اولین سری آیفون 4 نیز از آن استفاده شد.

رزولوشن SVGA در مانیتور ها

این نوع رزولوشن به نسبت رزولوشن VGA از پهنای بیشتر و کیفیت بالاتری برخودار است . این رزولوشن در سال 1988 عرضه شد و تا 36% وضوح را به نسبت ورژن قبلی خود ارتقا داد و جایگزینی برای رزولوشن VGA بود. اندازه این رزولوشن 600×800 می باشد.

رزولوشن XGA در مانیتور ها

اگر نمی دانید این رزولوشن چیست بهتر است به لپ تاپ خود نگاه کنید. این نوع رزولوشن در اکثر رایانه ها و لپ تاپ ها تا 80% استفاده شده است. رزولوشن XGA در کنار یک مانیتور LCD معمولا عرضه می شود و اندازه رزولوشن آن 768×1024 می باشد.

رزولوشن WXGA

 این نوع رزولوشن نمونه ارتقا یافته سری قبلی خود می باشد و از آن در اکثر لپ تاپ های پیشرفته استفاده می شود. این رزولوشن پیشرفته تر و گسترده تر از XGA است و اندازه آن 800×1280 می باشد. این نوع رزولوشن برای نمایشگر هایی با نسبت تصویر 16:10 مناسب است.

رزولوشن WSXGA+ در مانیتور ها

این نوع رزولوشن مانیتور همانند ورژن قبلی خود از حالت استداندارد XGA کیفیت تصویر بیشتری را ارائه می دهند. اندازه رزولوشن این مدل 900×1440 می باشد و با نسبت تصویر 15:10 که ارائه می دهد برای مانیتورهایی با صفحه کوچکتر سازگار تر است.

رزولوشن WQXGA

این نوع رزولوشن به پهنای باند و قدرت پردازش بسیار بالایی برای پشتیبانی از گرافیک 4.1 میلیون پیکسل و نسبت تصویر 16:10 خود نیاز دارد. اندازه رزولوشن WQXGA ،2560×1600  می باشد. این رزولوشن معمولا در دستگاه هایی استفاده می شود که دارای کابل VGA هستند.

رزولوشن HD, 720p در مانیتور ها

اندازه رزولوشن HD( high definition) ، 1280 × 720 می باشد. این عبارت به معنی کیفیت بالا می باشد. این رزولوشن را با عدد 720 نیز می شناسند و دلیل آن استفاده از عدد پیکسل افقی ای است که توسط شبکه یوتیوب استفاده شد. کیفیت رزولوشن مانیتور های HD به اندازه صفحه نمایش بستگی دارد. هرچه اندازه مانیتور شما با کیفیت HD کمتر باشد، تصویری با کیفیت تر و با وضوحی بیشتر در اختیار دارید. برای مثال یک مانیتور HD با اندازه 14 اینچ از یک مانیتور با همان کیفیت با اندازه 19 اینچ از کیفیت تصویر بهتری برخوردار است. این مقیاس برای گوشی نیز تصدیق می کند. تراکم پیکسل های موجود در یک گوشی به نسبت یک مانیتور بیشتر است.

رزولوشن Full HD,1080 در مانیتور ها

این رزولوشن مانیتورها با این عنواین نیز Full HDTV، Ultra-HD یا HDTV شناخته می شوند و اندازه آن 1080×1920 است. این نوع رزولوشن در بیشتر مانیتورها و تلویزیون های مدرن کاربرد دارند. در مقایسه با رزولوشن HD، مانیتور های Full HD قطعا از کیفیت تصویر بهتری برخوردار اند. نکته مهمی که در وضوح تصویر بسیار تاثیر گذار است نسبت کنتراست است. کنتراست یک مانیتور بیانگر سایه های تولیدی بین رنگ ها می باشد تا شما بتوانید تمامی سایه های بین رنگ های سیاه و سفید تصاویر و ویدیوها را به خوبی مشاهده کنید.

رزولوشن 2K,1440p

مانیتور های دارای این رزولوشن را با نام های QHD یا همان Quad HD می شناسند. کیفیت QHD چهار برابر کیفیت HD  می باشد. اندازه رزولوشن در این مانیتور ها  1440×2560 می باشد. کیفیت تصویر بسیار بهتری را به نسبت رزولوشن مانیتور های 1080 به نمایش می گذارد. پیکسل های موجود در این مانیتور ها به نسبت مانیتور های HD هم در ردیف افقی و هم در ردیف عمودی 2 برابر می شود که در مجموع تصویری با کیفیت 4 برابر به نمایش می گذارد.

رزولوشن 4K,2160p در مانیتور ها

یکی از رزولوشن هایی است که حتما اسم آن به گوش شما خورده است. مانیتور ها و تلویزیون هایی که این کیفیت تصویر را دارند تصاویری با بهترین وضوح را برای کاربران به نمایش می گذارند. اکثر تولید کنندگان مطرح دنیا امروزه از این نوع رزولونش مانیتوراستفاده می کنند. اندازه رزولوشن در این مانیتور های 4K، 3840 × 2160 می باشد. عبارت 4K به علت تعداد پیکسل های این نوع مانیتور ها اختصاص داده می شود که حدود 4000 عدد است. کیفیت تصویر در محصولاتی که این رزولوشن را ارائه می کنند بسیار خوب و واقعی می باشد.

رزولوشن 8K,4320p

رزولوشن 8K جدیدترین نوع  رزولوشن مانیتورها و تلویزیون های موجود در بازار می باشد. اندازه رزولوشن در این مانیتور ها 7680 × 4320، می باشد که تقریبا 16 برابر کیفیت HD است. این نوع رزولوشن بیشتر در موارد صنعتی و فیلم برداری استفاده می شود و تصویری با کیفیت فوق العاده را نمایش می دهد. پیکسل های مانیتور های 8K به قدری کوچک اند که با چشم تقریبا قابل دیدن نیستند.

فروشگاه اینترنتی میران رایان

همان طور که در مطلب فوق مشاهده می کنید تمامی اطلاعات ممکن را برای شما گردآوری کرده ایم. با استفاده از این اطلاعات شما می توانید بهترین تصمیم را در مورد خرید محصولات مورد نظر خود بگیرید. فروشگاه اینترنتی میران رایان با داشتن بیش از 12 سال تجربه در زمینه فروش انواع تجهیزات خانگی و تجاری توانسته است که سهم خوبی از این مارکت را در بر بگیرد. پشتیبانان فروشگاه اینترنتی میران رایان همه روزه پاسخگوی انواع سوالات شما در خصوص ویژگی های محصولات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *